tapeta (arhiv)

2019

Prenova celostne grafične podobe Univerze v Ljubljani
[02. 08. 19]

Zadnje dni smo priča eksploziji člankov in komentarjev o domnevni prenovi celostne
grafične podobe Univerze v Ljubljani (UL), k čemur svoj pogled podajamo tudi
predstavniki Društva oblikovalcev Slovenije … »


NAGRADA - POHIŠTVO LETA 2019
[01. 08. 19]

Podjetje Pirnar razume besedo "design" v njenem najglobjem resničnem pomenu. Ta ne označuje le nekaj lepega in za oko privlačnega. Design je razvoj v najsiršem pomenu besede, design je prihodnost, ki nastaja danes. … »


2018

OBLIKOVALSKI PRESEŽKI 2018
[01. 08. 18]

OBLIKOVALSKI PRESEŽKI 2018

Društvo oblikovalcev Slovenije tokrat že enajstič podeljuje priznanja »Oblikovalski presežki«, priznanja za dela, ki so jih prispevali slovenski oblikovalci v letošnjem letu. To priznanje se je v zadnjih letih razvilo kar v najvišje priznanje oblikovalske stroke v Sloveniji.
Presežki 2018»


O…oblikovanje! Med vizijo in realnostjo
[21. 02. 18]

Bienalna selekcionirana razstava Društva oblikovalcev Slovenije
Cankarjev dom, 15. 2.—15. 3. 2018
»


2017

NAGRADA – POHIŠTVO LETA 2018
[28. 11. 17]

Nagrada, ki jo DOS podeluje v okviru sejma AMBIENT v Ljubljani … »


govor prof. Machtiga ob podelitvi priznanja za življenjsko delo
[23. 11. 17]

Počastitev priznanja za življenjsko delo v tako izjemni družbi ustvarjalcev, ki so prejeli priznanja 2017 za svoje oblikovalske presežke najširšega razpona, je zame prav poseben privilegij. To je izjemna ‘pravica’ biti v družbi mladih kolegov, ki imajo pred seboj še dolgo poklicno pot kultiviranja v družbeno dobro. Pa saj to udejanjajo z vsako potezo, ki jo zrcalijo njihova priznanja. Seveda, vsi delujemo v okvirih nikoli prekinjenih dogovorov o našem poslanstvu, zato bom tudi sam po svojih močeh pritrdilno odgovoril dragemu Mihi Turšiču, ki mi iz Nizozemske piše: ‘upam, da te ‘življenjske’ nagrade še ne pomenijo konec vašega dela in da boste še kaj naredili za naš čas’.
»


PODOBE ČASA
[06. 05. 17]

V Ministrstvu za zunanje zadeve se z novo postavitvijo nadaljuje prikaz razstave Društva oblikovalcev Slovenije. … »


Beneški bienale in Barbara Prinčič
[04. 05. 17]

Slovenska oblikovalka Barbara Prinčič razstavlja na spremljevalni razstavi beneškega bienala Venice Design … »


2016

DOS NAGRADA pohištvo leta 2017
[17. 11. 16]

Julijan Krapež
mizarstvo Potočnik - za mini bar - element sistema 2016 … »


2015

Zlata A’Design Award za Barbaro Prinčič
[01. 06. 15]

Barbara Prinčič, industrijska oblikovalka in predavateljica na Oddelku za industrijsko oblikovanje UL
ALUO, je tudi letos med nagrajenci prestižnega mednarodnega oblikovalskega tekmovanja A’Design
Award and Competition. Tokrat je prejela zlato nagrado v kategoriji svetil in svetlobnih sistemov, za
izdelek LED svetilka 5x5. … »


2014

POHIŠTVO LETA 2015
[06. 11. 14]

Nagrada društva oblikovalcev Slovenije


Nagrada Društva oblikovalcev Slovenije vsako leto nagrajuje plodove slovenskega napredka na področju pohištva. Letos nagrajuje oblikovalca Julijana Krapeža in proizvajalca Mizarstvo Potočnik za izdelek »Smreka in terrazzo«.

»


Kulturni Bazar 2014
[24. 04. 14]

Konec marca se je v Cankarjevem domu odvijal Kulturni bazar 2014, enodnevni dogodek, kjer se predstavi večina slovenskih kulturno-umetniških organizacij. Pestra ponudba je namejena strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju, kjer se lahko osebno pogovorijo z razstavljalci ali pa ponudbo skozi leto spremljajo v Katalogu kulturno-umetnostne vzgoje


http://www.kulturnibazar.si/katalog-ponudbe-201112»


Razstava REFORMA, Cankarjev dom 2014
[07. 02. 14]

V prvem tednu novega leta je kulturno dogajanje popestrila razstava Društva oblikovalcev Slovenije v Cankarjevem domu. Selekcionirana razstava članov DOS je bienalna razstava, ki že vrsto let prikazuje dosežke slovenske oblikovalske stroke. Pretekle razstave so se navezovale na različne vsebine. Tokrat je bila tema razstave ReForma.

»


Nagrade DOS 2013
[02. 01. 14]

Priznanja OBLIKOVALSKI PRESEŽEK 2013 … »


DOS na sejmu pohištva v Ljubljani
[01. 01. 14]

LE AMBIENT ALI HKRATI TUDI

SCENOGRAFIJA NAŠEGA PROSTORA

IN ČASA ?

»


 1 2 3 >  Last »

Prenova celostne grafične podobe Univerze v Ljubljani

[02. 08. 19]



Poskušaj ne postati človek odvisen od uspeha,
temveč raje postani človek z vrednotami.
Albert Einstein


Zadnje dni smo priča eksploziji člankov in komentarjev o domnevni prenovi celostne grafične podobe Univerze v Ljubljani (UL), k čemur svoj pogled podajamo tudi predstavniki Društva oblikovalcev Slovenije, ki problematiko osvetljujemo s strokovnega in etičnega vidika. Zavzemamo odklonilno stališče do slabih in neprimernih praks izbiranja ali pridobivanja »kakovostnih« celostnih rešitev s področja vizualnih komunikacij, predvsem zaradi nespoštovanja mednarodno sprejetih pravil o izvedbi natečajev z omenjenega področja.

Nacionalni pravilnik za izvedbo natečajev s področja oblikovanja je dokument javnega značaja, v katerem je zapisano, da je namen tega pravilnika zagotoviti možnost poštene in strokovne presoje del vsem strokovno usposobljenim oblikovalcem, razpisovalcem natečajev pa zagotoviti kvalitetno udeležbo čim večjega števila oblikovalcev. In v nadaljevanju so opredeljene vrste natečajev, ter načini izvajanja le teh glede na udeležbo, teritorij, opredeljene cilje in proceduro. Torej, koncizno, pregledno in uporabno za javno rabo tako za razpisovalce, kot tudi za oblikovalce, ali avtorje, ki se bodo natečaja udeležili. Natečajna pravila jasno opredelijo sestavo komisije, način podajanja natečajnega gradiva, roke, anonimnost, in kot izjemno pomembno, pravico izkoriščanja natečajnega predloga.

Ob vseh zgornjih navedbah se ponuja vprašanje: zakaj se skorajda nihče v zadnjem desetletju teh podanih pravil ne drži, oziroma vsaj ne v celoti? Ali ni lažje (so)delovati po nekem že uveljavljenem modusu, kot si vselej znova izmišljati in prirejati pravila in načine, sploh če gre za tako večplastno, občutljivo in pomembno področje, kot je oblikovanje?

Posledica tega je skrajno neprijetna in v javnosti odmevna situacija, ko se je UL ob svoji stoletnici odločila za osvežitev celostne podobe, ki jo je zasnoval Miljenko Licul (l.?). Že sama beseda osvežitev je sporna, pravilen termin je preoblikovanje. Preoblikovanje pomeni: narediti revizijo v pojavnosti funkcije. Osvežitev pa ponudi popolnoma novo oblikovalsko rešitev. Le-ta se resda veliko primernejše odziva na potrebe hitrih komunikacij, primernejših za splet in socialna omrežja, kar se obstoječa podoba, zaradi njenega nastanka v 80-letih prejšnjega stoletja, ne zmore.

Namen želenega preoblikovanja je bil v tem, da se Liculovo podobo, in njen nosilni element znak, preoblikuje v logotip, ki bo zadostil interaktivnim potrebam in ob spoštovanju obstoječega obenem vzpostavil sistem komunikacisjkih elementov, ki bodo zmogli uresničevati sodobne in vizionarske cilje tako pomembne javne ustanove, kot je UL. Ob tem UL med svojimi vrednotami ceni tudi: » … akademske odličnosti oziroma zagotavljanja čim višje kakovosti in etičnega in odgovornega odnosa do sveta.«

V DOS ocenjujemo, da je pri postopku prenove prav etičnost najbolj sporna. Etika so moralna načela, ki urejajo vedenje osebe ali izvajanje dejavnosti. O etiki, za razliko o všečnosti ali ustreznosti prenovljene podobe, ni mogoče razpravljati. Etika je ena sama. Do nove celostne grafične podobe (CGP) UL se ni prišlo na etičen način. Ni bil razpisan javni natečaj, posledično ne stroka ne javnost nista imeli možnosti dostopa in vpogleda do predlogov, ki tudi niso bili predstavljeni javnosti.

Vprašanje se postavlja tudi pri ovrednotenju nove rešitve, ki je plod dela neimenovanih študentov (domnevno ALUO). Sicer smo v medijih zasledili vprašanja na temo novonastalih stroškov ob implementaciji nove podobe. Takšna, in podobna vprašanja so nepotrebna, saj je jasno, da uvajanje novega sistema povzroči določene stroške. Absurdno je, da se vsi ubadajo s stroškom izdelave zastave, ne pa s honorarjem za idejni osnutek in realizacijo novega, zelo zahtevnega sistema CGP.

DOS ima v Predpisih o honoriranju oblikovanja vizualnih komunikacij jasno postavljene kriterije in opredeljene prav vse možnosti sodelovanja v korelaciji oblikovalec-naročnik s poudarkom na ovrednotenju dela posameznih sklopov, kot tudi omejitvi izkoriščanja avtorskih pravic in zaščite le teh. V pisanjih o novi podobi UL lahko zasledimo celo miselnost o pro bono izdelkih v zameno za reference, kar predstavlja plodno podlago za pridobitev manj kvalitetnega dela, saj vsako profesionalno delo zahteva čas in znanje, kar pogojuje tudi ustrezno finančno nadomestilo. V DOS opozarjamo, da gre ob teh dogodkih za nerazumevanje in degradacijo oblikovanja s področja izkoriščanja avtorskih pravic.

Kot pri drugih avtorskih delih se tudi v primeru oblikovanje govori o moralnih in materialnih pravicah. Moralne so neodtujljive, za materialne v katerih avtor na podlagi naročnikove rabe dela opredeli svoj honorar, pa v zadnjem času opažamo porast pogodb, v katerih avtorju oblikovalcu odvzamejo vse materialne avtorske pravice. Takšne pogodbe so za ponudnika pogodbe ugodne, saj z avtorjevim delom lahko časovno in teritorialno neomejeno razpolaga ter brez obvestila ali soglasja avtorja njegovo delo v celoti ali delno spreminja in predaja ali celo prodaja tretji osebi, ne da bi do avtorja imel kakršnekoli obveznosti.

»Znanje in vedenje o moči oblikovanja vizualnih sporočil postajata vse pomembnejši. Izobraževanje je eden od načinov, ki izrazito prispeva k ozaveščanju razumevanja pomena vizualne kulture«, navaja Sašo Urukalo v svoji knjigi Odločitev za odgovornost. Kako se bo odločila Univerza v Ljubljani in na kakšen način se bodo izvajali podobni pozivi in javni natečaji, bo odločilno vplivalo na percepcijo ravno te mlade generacije, ki bo nekoč sama na vodilnem položaju.

Društvo oblikovalcev Slovenije,
V Ljubljani, 16. 7. 2019


Avtor: DOS


Društvo Oblikovalcev Slovenije