za medije

Nagrada »POHIŠTVO LETA 2013«
[06. 11. 12]

Društvo oblikovalcev Slovenije podeljuje nagrado: “pohištvo leta 2013”, kolekciji »Moj betonski vrt«, v sestavi dvojna klop z mizico, betonski umivalnik in pasja uta,
Izdelek je oblikovala oblikovalka Tina Rugelj. … »


Slovenski oblikovalci na Finskem
[18. 09. 12]

Svetovna prestolnica oblikovanja Helsinki predstavlja na osrednji razstavi Everyday Discoveries tudi izbor slovenskega oblikovanja. … »


Oblikovanje gradi državo in identiteto
[28. 01. 10]

Kaj lahko oblikovalci ponudimo slovenskemu gospodarstvu?
Cankarjev dom, Ljubljana, 28. januarja 2010
»


Pismo strankam
[06. 06. 08]

Dovolite nam, da vas v imenu Društva oblikovalcev Slovenije nagovorimo z nekaj predlogi, z namenom izboljšati odnos in pozicijo slovenskega gospodarstva ter širše slovenske družbe, ki jo lahko v prihodnje zagotovi le pravilna obravnava vseh strokovnih področij … »


Prijava zoper avtorje oglasa
[30. 01. 08]

Društvo oblikovalcev Slovenije ugotavlja, da je uredništvo publikacije Golden drum report 2007 omogočilo objavo skrajno neprimernega oglasa, ki propagira agencijo ORIGINAL. Predvidevamo, da je avtor in naročnik oglasa agencija Original … »


Izjava za medije DOS
[07. 02. 07]

Društvo oblikovalcev Slovenije je vseskozi opozarjalo ne nepravilnosti v razpisu za izbor znaka za promocijo Slovenije in se je zavzemalo za razveljavitev natečajne rešitve. Zato pozdravljamo današnjo odločitev vlade in jo razumemo kot priznanje strokovnih argumentov … »


Oblikovalce razburil razpis za logotip in slogan za Slovenijo
[01. 12. 06]

Društvo oblikovalcev Slovenije (DOS) je na vladni urad za informiranje poslalo ugovor zoper izvedbo in rezultat novembra zaključenega razpisa za logotip in slogan Slovenije. Člani DOS so namreč prepričani, da je natečaj potrebno razveljaviti, nov natečaj pa pripraviti v skladu s standardi oblikovalske in komunikacijske stroke … »


Pismo uradu vlade za informiranje RS - ugovor
[21. 11. 06]

Društvo oblikovalcev Slovenije (DOS) se kot stanovsko združenje zaveda pomena komunikacijskih kvalitet znaka, ki naj bi predstavljal Slovenijo zunaj njenih meja. Žal prizadevanja dosedanjih pobudnikov tovrstnih javnih naročil niso zagotovila pričakovanih rezultatov, mednje pa lahko uvrstimo tudi razpis Urada vlade za informiranje RS … »


Razpis, ne predpis
[01. 11. 06]

Nedavni razpis za nov logotip in slogan za promocijo Slovenije se je končal tako, kot si ni želel nihče. Izbrana rešitev je sprožila polemiko o smotrnosti, odgovornosti, zlasti pa strokovnosti izbora. Naročnika - vladni urad za informiranje, pa postavila v položaj, ko se kot povsem utemeljena postavlja tudi zahteva, da bi bilo razpis modro ponoviti … »


Pismo uradu vlade za informiranje RS - poziv
[28. 08. 06]

Kot stanovsko združenje oblikovalcev Slovenije se obračamo na vas z željo po dialogu. K temu nas je spodbudil javni natečaj za oblikovanje novih razpoznavnih in označevalnih vizualnih elementov, v katerem pozivate strokovno in laično javnost k "oblikovanju znaka in logotipa ter slogana za promocijo države Slovenije". Oblikovalci in člani društva želimo s svojimi stališči, strokovnim znanjem in izkušnjami opozoriti na pomanjkljivosti natečaja, aktivno prispevati v procesu izpeljave natečaja in tako konstruktivno prispevati k skupnemu cilju večje prepoznavnosti države Slovenije … »


Pismo strankam

Dovolite nam, da vas v imenu Društva oblikovalcev Slovenije nagovorimo z nekaj predlogi, z namenom izboljšati odnos in pozicijo slovenskega gospodarstva ter širše slovenske družbe, ki jo lahko v prihodnje zagotovi le pravilna obravnava vseh strokovnih področij.

DESIGN je bolj ali manj pogosto izrečena beseda z izredno moderno konotacijo. Uporabi jo celo kakšen politik, četudi le kot del predvolilnega govora in z namenom vzbuditi pozornost. Tako je bilo doslej že večkrat, kar dokazuje tudi primer enega izmed današnjih ministrov, ki je besedo DESIGN, sicer malce nerodno, izgovoril pred preteklimi volitvami. Verjetno je bilo to zanj prvič in morda celo zadnjič v življenju. V mandatu, ki mu je bil zaupan, po volitvah te besede namreč javno še ni ponovil.

DESIGN ali po slovensko "oblikovanje" je pojem, ki opredeljuje nekaj abstraktnega in posledično omogoča številne interpretacije. Je beseda odprtih razsežnosti. Težko razložljiva. Prav zato je morda prikladna skoraj v vsakem govoru, ne glede na njegovo vsebino. Iz nje sije vizionarstvo, prihodnost, uspeh, .... Tako jo razumemo.

Obstajajo pa tudi ljudje, ki so besedo DESIGN konkretizirali in z njeno pomočjo popeljali svojo državo do izjemnih gospodarskih, družbenih, socialnih in finančnih uspehov. Vsi dobro poznamo (ali vsaj naj bi poznali) primere nekaterih držav članic Evrope. Toda vseeno se vprašajmo, kje vse so dosegli največje gospodarske premike, kje vse imajo hitrejšo rast, tudi kje vse je na primer manj človeških žrtev v prometu ..... in pomislimo ali obstoja kakšna povezava.

So države, ki so DESIGN uspešno implementirale in ustanovile ustrezne kompetentne organe in celo ministrstvo. Njihovi uspehi v zadnjih letih so zelo merljivi, tudi z laičnimi merili.

Mi smo v tem času to "magično" besedo nekajkrat slišali, zgodilo pa se ni popolnoma nič. Da bi bil nesmisel res popoln, smo celo po tistih nekaj velikih korakih, ki smo jih naredili v odgovor manipulaciji z besedo DESIGN, ugotovili, da gre resničnost v popolnoma napačno smer. To seveda ne bi bilo mogoče, če bi pri nas več ljudi v resnici poznalo njen pomen in tudi svojo odgovornost.

DESIGN je posledično nujno potrebno uvrstiti v razvojno vizijo prihodnosti Slovenije.

Zato Društvo oblikovalcev Slovenije kot nacionalna organizacija oblikovalcev vsem odgovornim slovenskim politikom, predvsem pa prihodnji vladajoči koaliciji predlaga:

  1. Da slovenska vlada ustanovi strokovni organ, katerega naloga bi bila popeljati slovensko oblikovanje na vseh ravneh do najvišje stopnje v EU. Naloga organa bi morala biti koordinacija dela s svetom za DESIGN, ki ga ustanavlja EU. Poleg tega pa tudi povezovanje vseh področij, ki zadevajo oblikovanje pri nas.

    DESIGN je večplastna dejavnost, ki predstavlja ključni mehanizem - "motor" razvoja in terja udeležbo različnih strok. Njegova naloga je opredmetenje kulturnih, ustvarjalnih, proizvodnih in finančnih potencialov v nov, bolj uspešen in ljudem bolj prijazen produkt ali v širše okolje človeka. Preteklost je pokazala, da gospodarstvo brez izrazite udeležbe DESIGNa ne napreduje, okolje nazaduje in celo izgublja svojo prvinsko identiteto, obenem pa ne ustvarja ničesar novega, kar bi mu povrnilo njegovo vrednost. To so predvsem posledice odločitev finančnikov ali finančno usmerjenih poslovnih ljudi. DESIGN pa je precej odgovornejša panoga.

    Doslej se pri nas nismo niti zedinili, kam DESIGN umestiti. Vsekakor DESIGN ni le kultura in tudi ni le gospodarstvo, tudi ni le izobraževanje, tudi ne le skrb za okolje, .... DESIGN je tisto, kar vsa ta posamezna področja presega. Posledično moramo imeti organ, katerega naloga bo skrb za razvoj oblikovalske dejavnosti in ustrezno povezovanje oblikovalske stroke z ostalimi ter bo poskrbel za ustrezen položaj DESIGNa povsod tam, kjer je kakorkoli udeležena država in še posebej tedaj, ko gre za vlaganja v razvoj.

  2. Da slovenska vlada v najkrajšem času združi Ministrstvo za kulturo ter Ministrstvo za okolje in prostor v enotno ministrstvo.

    Naše okolje je naša največja in edina trajna kulturna vrednota. Skrb zanj ne sme biti površna ali prepuščena v milost in nemilost enostranski, zgolj podjetniški obravnavi. Posegi v okolje, ki globoko spreminjajo tradicionalno podobo slovenske krajine, doslej niso v ničemer zagotovili sočasnega nastanka novih, drugačnih in sodobnejših vizualnih vrednot, ki bi morda lahko nadomestile nastalo škodo in ustvarile novo identiteto okolja. Nastala škoda je v veliki meri nepopravljiva, zanesljivo pa lahko v prihodnosti naredimo in s tem popravimo marsikaj. Prav to bo predstavljalo našo zapuščino prihodnjim generacijam.

  3. Da slovenska vlada predlaga in sprejme spremembo Zakona o javnih naročilih ter ga ustrezno uskladi z mednarodnimi pravilniki o natečajih, predvsem pa zagotovi, da bo stroka v procesu sprejemanja odločitev ustrezno obravnavana. Sedanja zakonodaja predvideva le 1/3 udeležbo stroke znotraj komisij. Vsekakor pa bi morala biti v prihodnje prav stroka tista, ki v največji meri prevzema odgovornost za sprejete odločitve, zato naj bi predstavljala vsaj 2/3 odločujočih.

  4. Da slovenska vlada predlaga in sprejme spremembo Zakona o dohodnini in zagotovi oblikovalcem enake pogoje eksistence, kot jih zagotavlja drugim samostojnim državljanom. Dejstvo je, da smo oblikovalci velikokrat vezani na dolgotrajne ustvarjalne procese, obenem pa večkrat tudi odvisni od okoliščin, na katere nimamo vpliva. Sedanja dohodninska zakonodaja z olajšavami izrazito diskriminatorno obravnava oblikovalsko stroko, saj boljše pogoje delovanja omogoča rokodelcem v kategoriji "domača obrt", kot ustvarjalcem, ki opravljajo zanesljivo precej bolj ustvarjalno in intelektualno dejavnost. Slednja je obenem tudi povezana s precej večjimi tveganji, zatorej bi morala biti deležna večje ali vsaj enake podpore.

  5. Da slovenska vlada predlaga in sprejme zakon, ki bo veleval, da vsi vodilni, predvsem pa tisti, ki naj bi kakorkoli odločali o porabi davkoplačevalskega denarja ali zastopali interese Slovenije v tujini; od državnega vrha, ministrstev, do vključno lokalnih skupnosti; v prihodnje pred nastopom svojega mandata opravijo izpit iz domoljubja in poznavanja slovenske kulture.

  6. Da vsi vodilni v državi in tudi posamezniki na lokalnih ravneh v prihodnje pokažejo večje razumevanje za DESIGN in obenem seveda tudi za vsa druga področja ustvarjalnosti, zagotovijo ustrezne delovne pogoje ustvarjalcem, jim namenijo primerne delovne in razstavne prostore in javne površine, ter čimprej zagotovijo večje število javnih naročil kot dosedaj. Predvsem je potrebno čim prej zagotoviti več strokovno organiziranih in strokovno izvedenih javnih razpisov in natečajev.

Svoja prepričanja želimo podkrepiti tudi s knjigo "Slovenski plakat devetdesetih", ki ste jo prejeli in katera vas bo zagotovo prepričala, da pri nas nekatere stvari danes ne dosegajo več ravni, ki je bila pred desetletjem ali več že dosežena.

Čez nekaj mesecev se bodo začele volilne kampanije, ki omogočajo veliko priložnost, da se pokaže razumevanje oblikovalske stroke in obenem tudi mera okusa ter občutka za lepoto. Vaša volilna sporočila lahko postanejo prvi korak k zmanjšanju vizualnega onesnaževanja okolja, ki nas obkroža na vsakem koraku.

Lepo vas pozdravljamo,

Robert Klun, predsednik DOS

Jurij Dobrila, podpredsednik DOS

Jani Bavčer, član upravnega odbora DOS

Tomaž Gorjup, član upravnega odbora DOS



Avtor: DOS


Društvo Oblikovalcev Slovenije