tapeta (arhiv)

2008

Razstava Oblikovanje za državo
[23. 12. 08]

Za ugotavljanje kakovosti oblikovanja smo zasnovali dvodelno razstavo, ki na eni strani omogoča primerjavo pojavnosti osmih evropskih držav, na drugi pa opozarja na primere dobre prakse … »


Razstava Oblikovanje za državo
[03. 12. 08]

Oblikovanje za državo je razstava, ki primerja pojavnost osmih evropskih držav in primere dobrih praks oblikovanja za vladne resorje, institucije ter turistično, gospodarsko in kulturno promocijo … »


19. Ljubljanski pohištveni sejem
[06. 11. 08]

Tudi na letošnjem 19. Ljubljanskem pohištvenem sejmu Društvo oblikovalcev Slovenije podeljuje priznanje DOS za dosežke na področju oblikovanja. … »


Prvi posvet o ergonomiji
[23. 10. 08]

Podprli smo "PRVI POSVET O ERGONOMIJI", ki bo skrbel za ZDRAVO in kvalitetno sedenje! … »


Oblikovalski presežki četrtletja
[09. 10. 08]

Blagovna znamka Vertigo Bird je bila javnosti prvič predstavljena na Mesecu oblikovanja konec leta 2007 … »


Oko za oko
[18. 07. 08]

Jakopičeva galerija, Oko za oko, razstava selekcije del študentov oblikovanja Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani od 03.07. do 03.08. 2008 … »


DOS-ovo priznanje četrtletja - pomladi
[11. 06. 08]

Društvo oblikovalcev Slovenije je ponovno izbiralo med najboljšimi oblikovalskimi stvaritvami, ki pomenijo presežnike v slovenskem prostoru in dodelilo “Priznanje četrtletja”. … »


V posmeh prizadevanjem oblikovalske stroke
[02. 04. 08]

V posmeh prizadevanjem oblikovalske stroke je slab mesec dni po posvetu Oblikovanje za državo v Cankarjevem domu v Ljubljani izšel razpis Slovenskega ljudskega gledališča Celje (SLG Celje) za prenovo celostne grafične podobe SLG Celje … »


Neustrezno pripravljen razpis ali zakaj je nekatere razpise bolje ignorirati
[02. 04. 08]

Samo šestnajst dni po okrogli mizi v Cankarjevem domu, na kateri je oblikovalska stroka opozorila na neustrezno in nestrokovno pripravljene razpise za pridobitev oblikovalskih rešitev, je: … »


Prijava zoper avtorje oglasa
[30. 01. 08]

V zborniku Golden drum report 2007 je bil objavljen oglas agencije Original z motivom nosečega otroka zraven pa zapis Young and experienced. Ker gre za žaljiv ter moralno in etično vprašljiv motiv, smo se kot osrednje stanovsko združenje s področja oblikovanja dolžni javno kritično odzvati … »


2007

Oblikovalski presežek jeseni
[23. 12. 07]

Za najboljše delo jesenskega izbora je bila izbrana ogrlica “ujeti val” oblikovalke Ande Klančič. Izbor je opravila komisija Društva oblikovalcev Slovenije v sestavi: Ksenija Baraga, Edi Berk, Vesna Brekalo, Ljubica Čehovin, Robi Ilovar, Peter Jamšek, Marko Japelj, Lenka Kavčič, Maša Maleš, Jernej Stritar, Julija Zornik … »


Priprava osebne predstavitve na spletnih straneh dos
[19. 12. 07]

Vse člane, ki na spletni strani DOS doslej še niste predstavljeni, ponovno vabimo, da nam posredujete potrebne podatke in materiale za vašo osebno predstavitev na spletni strani www.dos-design.org … »


Element “O”
[18. 12. 07]

Nov element... Stenski stol.... Takšen neopazen, zelo uporaben....priročen... prestavljiv... Zdi se, kot da ste nanj že velikokrat pomislili, pa ga niste nikoli do konca domislili … »


Pismo ministru
[18. 12. 07]

Spoštovani gospod minister Gregor Virant! Odzivam se na vaše izjave, ki ste jih podali medijem kot odziv na stališče stroke pri vzpostavitvi nove grafične podobe državnih organov RS … »


Hono
[11. 10. 07]

Lučka Hono je električna svečka, ki je bila oblikovana z namenom, da se ustvari naravna in prijetna svetloba podobna svetlobi sveče s pomočjo LED žarnice. Svečka se prižge in ugasne z vžigalico. Svetloba plapola kot plamen in se ugasne, če v njo pihnete … »


« First  <  5 6 7 8 >

Prenova celostne grafične podobe Univerze v Ljubljani

[02. 08. 19]



Poskušaj ne postati človek odvisen od uspeha,
temveč raje postani človek z vrednotami.
Albert Einstein


Zadnje dni smo priča eksploziji člankov in komentarjev o domnevni prenovi celostne grafične podobe Univerze v Ljubljani (UL), k čemur svoj pogled podajamo tudi predstavniki Društva oblikovalcev Slovenije, ki problematiko osvetljujemo s strokovnega in etičnega vidika. Zavzemamo odklonilno stališče do slabih in neprimernih praks izbiranja ali pridobivanja »kakovostnih« celostnih rešitev s področja vizualnih komunikacij, predvsem zaradi nespoštovanja mednarodno sprejetih pravil o izvedbi natečajev z omenjenega področja.

Nacionalni pravilnik za izvedbo natečajev s področja oblikovanja je dokument javnega značaja, v katerem je zapisano, da je namen tega pravilnika zagotoviti možnost poštene in strokovne presoje del vsem strokovno usposobljenim oblikovalcem, razpisovalcem natečajev pa zagotoviti kvalitetno udeležbo čim večjega števila oblikovalcev. In v nadaljevanju so opredeljene vrste natečajev, ter načini izvajanja le teh glede na udeležbo, teritorij, opredeljene cilje in proceduro. Torej, koncizno, pregledno in uporabno za javno rabo tako za razpisovalce, kot tudi za oblikovalce, ali avtorje, ki se bodo natečaja udeležili. Natečajna pravila jasno opredelijo sestavo komisije, način podajanja natečajnega gradiva, roke, anonimnost, in kot izjemno pomembno, pravico izkoriščanja natečajnega predloga.

Ob vseh zgornjih navedbah se ponuja vprašanje: zakaj se skorajda nihče v zadnjem desetletju teh podanih pravil ne drži, oziroma vsaj ne v celoti? Ali ni lažje (so)delovati po nekem že uveljavljenem modusu, kot si vselej znova izmišljati in prirejati pravila in načine, sploh če gre za tako večplastno, občutljivo in pomembno področje, kot je oblikovanje?

Posledica tega je skrajno neprijetna in v javnosti odmevna situacija, ko se je UL ob svoji stoletnici odločila za osvežitev celostne podobe, ki jo je zasnoval Miljenko Licul (l.?). Že sama beseda osvežitev je sporna, pravilen termin je preoblikovanje. Preoblikovanje pomeni: narediti revizijo v pojavnosti funkcije. Osvežitev pa ponudi popolnoma novo oblikovalsko rešitev. Le-ta se resda veliko primernejše odziva na potrebe hitrih komunikacij, primernejših za splet in socialna omrežja, kar se obstoječa podoba, zaradi njenega nastanka v 80-letih prejšnjega stoletja, ne zmore.

Namen želenega preoblikovanja je bil v tem, da se Liculovo podobo, in njen nosilni element znak, preoblikuje v logotip, ki bo zadostil interaktivnim potrebam in ob spoštovanju obstoječega obenem vzpostavil sistem komunikacisjkih elementov, ki bodo zmogli uresničevati sodobne in vizionarske cilje tako pomembne javne ustanove, kot je UL. Ob tem UL med svojimi vrednotami ceni tudi: » … akademske odličnosti oziroma zagotavljanja čim višje kakovosti in etičnega in odgovornega odnosa do sveta.«

V DOS ocenjujemo, da je pri postopku prenove prav etičnost najbolj sporna. Etika so moralna načela, ki urejajo vedenje osebe ali izvajanje dejavnosti. O etiki, za razliko o všečnosti ali ustreznosti prenovljene podobe, ni mogoče razpravljati. Etika je ena sama. Do nove celostne grafične podobe (CGP) UL se ni prišlo na etičen način. Ni bil razpisan javni natečaj, posledično ne stroka ne javnost nista imeli možnosti dostopa in vpogleda do predlogov, ki tudi niso bili predstavljeni javnosti.

Vprašanje se postavlja tudi pri ovrednotenju nove rešitve, ki je plod dela neimenovanih študentov (domnevno ALUO). Sicer smo v medijih zasledili vprašanja na temo novonastalih stroškov ob implementaciji nove podobe. Takšna, in podobna vprašanja so nepotrebna, saj je jasno, da uvajanje novega sistema povzroči določene stroške. Absurdno je, da se vsi ubadajo s stroškom izdelave zastave, ne pa s honorarjem za idejni osnutek in realizacijo novega, zelo zahtevnega sistema CGP.

DOS ima v Predpisih o honoriranju oblikovanja vizualnih komunikacij jasno postavljene kriterije in opredeljene prav vse možnosti sodelovanja v korelaciji oblikovalec-naročnik s poudarkom na ovrednotenju dela posameznih sklopov, kot tudi omejitvi izkoriščanja avtorskih pravic in zaščite le teh. V pisanjih o novi podobi UL lahko zasledimo celo miselnost o pro bono izdelkih v zameno za reference, kar predstavlja plodno podlago za pridobitev manj kvalitetnega dela, saj vsako profesionalno delo zahteva čas in znanje, kar pogojuje tudi ustrezno finančno nadomestilo. V DOS opozarjamo, da gre ob teh dogodkih za nerazumevanje in degradacijo oblikovanja s področja izkoriščanja avtorskih pravic.

Kot pri drugih avtorskih delih se tudi v primeru oblikovanje govori o moralnih in materialnih pravicah. Moralne so neodtujljive, za materialne v katerih avtor na podlagi naročnikove rabe dela opredeli svoj honorar, pa v zadnjem času opažamo porast pogodb, v katerih avtorju oblikovalcu odvzamejo vse materialne avtorske pravice. Takšne pogodbe so za ponudnika pogodbe ugodne, saj z avtorjevim delom lahko časovno in teritorialno neomejeno razpolaga ter brez obvestila ali soglasja avtorja njegovo delo v celoti ali delno spreminja in predaja ali celo prodaja tretji osebi, ne da bi do avtorja imel kakršnekoli obveznosti.

»Znanje in vedenje o moči oblikovanja vizualnih sporočil postajata vse pomembnejši. Izobraževanje je eden od načinov, ki izrazito prispeva k ozaveščanju razumevanja pomena vizualne kulture«, navaja Sašo Urukalo v svoji knjigi Odločitev za odgovornost. Kako se bo odločila Univerza v Ljubljani in na kakšen način se bodo izvajali podobni pozivi in javni natečaji, bo odločilno vplivalo na percepcijo ravno te mlade generacije, ki bo nekoč sama na vodilnem položaju.

Društvo oblikovalcev Slovenije,
V Ljubljani, 16. 7. 2019


Avtor: DOS


Društvo Oblikovalcev Slovenije